3 Mart 2016 Perşembe

TÜRK KOMEDİSİNE YENİ BİR SOLUK: KAÇMA BİRADER!


''HEM İYİ BİR FİLM, HEM DE İYİ BİR KOMEDİ DENEYİMİ''

Vizyon Tarihi: 4 Mart 2016
Yönetmen: Murat Emre Kaman/Defne Deliormanlı
Oyuncular: Zafer Algöz, Melek Baykal, Emrah Kaman, Algı Eke, Cihan Ercan...
Tür: Komedi

Kardeş Payı dizisinin senaristlerinden olan Kaman Kardeşler'in senaryosunu kaleme aldığı, Murat Emre Kaman ile Defne Deliormanlının yönettiği Kaçma Birader filmi,  Yozgatlı Kolçak ailesinin Taksim'de yaşadığı trajikomik olayları konu ediniyor.

Sayısını git gide arttıran, bazı yönetmenlerin senaryoya takılmaksızın kamera arkasına geçtiği, hal böyle olunca da namı iyice düşen 'Yerli komedi sinemasının' yılın üçüncü ayında ürettiği dokuzuncu film olan Kaçma Birader, diğer komedilere nazaran daha ön planda duruyor. Artık klişeleşmiş soyadı esprileri, gereksiz yerde-gereksiz küfürler gibi metotları kullanmaması elbette bu konuda büyük katı sağlıyor. 
Maalesef ki yerli sinemanın bir türlü değişmeyen 'bel altı esprilerle 
güldürebileceğini sanma alışkanlığını' bırakmayan fakat buna rağmen yer yer mimiklerle, çoğu zaman da senaryonun kalitesiyle güldürmeyi başarabilen film, böylelikle son zamanlardaki en iyi komedilerden biri oluyor.

Ömer Faruk Sorak'ın süpervizörlüğünde çekilen, Kaçma Birader, ayrıca daha önce örneklerine sıkça rastladığımız 'İstanbul'a yabancı insanların İstanbul'la imtihanı' temasını iyi kullanan filmlerden biri olmuş. Bunda elbette en büyük katkıyı veren etken, senaryonun kalitesi. Olaya direk Taksim'de başlayıp, seyirciyi ana konudan uzaklaştıran ve böylelikle olay akışını baştan kaybeden filmlerin tersine, yapılabilecek en iyi şekilde, olay örgüsünü seyirciye sunan, adeta yerli sinemasına senaryo dersi veren film, bu konuda da öncü isimlerden biri oluyor.
Açılış sahnesinde, ailenin babası Muammer üzerinden, karakter tanıtımıyla(-ki bu durum kalitenin yanı sıra, seyircinin filmi erkenden kavrayabilmesi açısından da önemli bir yere sahip) seyirciyi kahkahaya boğan filmin bir de -iyi ki- değindiği toplumsal sorunlar var ve bunlardan biri de; kardeşinin kimliğiyle yaşayan insanlar, insanlarımız...
Kaçma Birader; T
ürkiye'de, özellikle de köy hayatının hakim sürüldüğü topraklarda izine sıkça rastladığımız şeylerden biri olan 'vefat eden kardeşinin kimliğini alma' mevzusuna dikkat çeken ender filmlerden birisi. 
Tür gereği komik bir dille ele 
alınıp, baş anne karakterin adının Ramazan olmasına yol açan(-ki kocası Muammer'in bu vesileyle oluşan hitap şekli de kulağa komik geliyor) bu durumun da büyük karmaşalara yol açabileceği gözlerden kaçmıyor. Keza, filmin ortalarına doğru iyice yükselen 'belaya bulaşma oranına' katkı sağlayan bu olay, kısmi olarak Ramazan'ın başını belaya sokuyor fakat maalesef ki filmde bu belanın üzerinden ilerlenmeyip-apar topar geçilince, eksiklik hissediliyor.

Bir diğer eksiklik ise zaman zaman yapılan ve güldürmeyi beceremeyen kelime oyunları oluyor. Fragmanda da görüldüğü üzere 'bağlanma sorunu' ve daha nicelerini birkaç kez deneyen Kaman Kardeşler, buralarda biraz daha filmi eksiltiyor. 
Senaryonun yanı sıra filmdeki oyunculuklara da değinmek gerek... Yan roller dahil olmak üzere hiçbir oyuncunun sırıtmadığı filmde, iki isim ön plana çıkıyor: Emrah Kaman ve Necip Memilli.
Senaryosunu kaleme alan iki kişiden biri olan Emrah Kaman, tam da kendisine göre bir rol seçmiş ve o rolü başarıyla oynamış, seyirciye bu hissi veriyor.
Öte yandan Necip Memilli'nin daha şimdiden 2016 yılının en iyi oyunculuklarından birini sergilediğini söylemek gerek. Şişe Kadir tiplemesinin yer yer yumuşak, yer yer sert mizacını çoğu oyuncu bu kadar iyi yansıtamazdı.

Bunların yanı sıra 'Taksim'de ünlü görme' merasimini de eksik etmeyen filmin, Funda Arar, Teoman gibi sürprizleri de var. Seyircinin bu sahneleri 'Esma-Halil' çifti üzerinden izlemesi ve Yozgat havasını tatması filmin içine ayrı bir hava katıyor.
Fakat Taksim'de geçen bir hikayede teknik açıdan daha iyi bir sonuç elde edilebilecekken, birkaç mekanda kısıtlı kalınması, hikayenin genişliğini biraz daha aza indiriyor.

Öte yandan, İstanbul'daki ilişkileri, bir gecede başlarına gelen trajikomik olayları 'absürt' bir dille, dört farklı açıdan, ele alan film, absürt komedi türünün son zamanlardaki başarılı örneği Bana Masal Anlatma'dan da geri kalmıyor.
Kaman Kardeşler'in üzerinde uzun zahmetler harcadığı her dakikasından anlaşılan film, eminim hem bu ayın, hem de yılın 'en iyi yerli filmleri' listemde yerini alacaktır.

Artık yerli sinemada Kaman Kardeşler var, bu kardeşlerin ismini umarım daha sık duyacağız!

 Filmin Notu: 4/5
Not: Film 13 yaş ve seyirci için uygundur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder